VII Konferencja Naukowa Akademii Dobrej Edukacji “Odyseja Cyfrowa”

Młodzież z Gdańska, Wejherowa, Pruszcza Gdańskiego, Warszawy a nawet Białegostoku spotkała się 20 marca w gdańskim kinie Żak,  by wyruszyć w “Odyseję cyfrową”. Wydarzenie zgromadziło ponad 150 uczestników offline oraz niemal 50 online!

VII edycja Konferencji Naukowej Akademii Dobrej Edukacji została objęta wieloma patronatami: Trojmiasto.pl, Uniwersytet Gdański – Wydział Nauk Społecznych, Miasto Gdańsk, Pomorskie Centrum Nauczycieli w Gdańsku, Łukasiewicz ITECH Instytut Innowacji i Technologii oraz Kainos. Wydarzenie rozpoczęło się o uroczystym otwarciem o godzinie 8:30. Wykład przedstawiciela firmy Sii, Dariusza Adamowskiego oraz list dr hab. Justyny Siemionow, prof. UG stanowił istotny punkt wyjścia spotkania.

Opisy prelekcji oraz sylwetki prelegentów

Roboty i ludzie w przyszłości
Kiedy studenci przestaną zbierać truskawki, a jedzenie przyniesie nam dron?

Boisz się apokalipsy robotów? A może czekasz z utęsknieniem, kiedy to robot wyniesie za Ciebie śmieci i posprząta na biurku? Niezależnie w której grupie jesteś, roboty już wpłynęły na Twoje życie, a potencjalnie w przyszłości ich wpływ będzie jeszcze większy. O tym jak robotyka wygląda obecnie, co roboty już potrafią robić, a czego jeszcze nie i jak my jako ludzie mamy się w tym nowym, pełnym maszyn świecie odnaleźć, porozmawiamy w czasie prelekcji Roboty i ludzie w przyszłości, czyli kiedy studenci przestaną zbierać truskawki, a jedzenie przyniesie nam dron.

Bartosz Multan jest absolwentem kierunku Automatyka i Robotyka na wydziale ETI Politechniki Gdańskiej. Robotyką zaczął zajmować się w wieku 16 lat, zaczynając od zawodów robotów minisumo poprzez budowę zdalnie sterowanego łazika i elektrycznej deskorolki po roboty autonomiczne. Jest finalistą programu naukowego Adamed SmartUp dla zdolnej młodzieży, finalistą konkursu !nnowator oraz konkursu E(x)plory. Zdobył tytuł finalisty w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Innowacji Technicznych i Wynalazczości, a także III miejsce w konkurencji Robohackathon podczas Bałtyckich Bitew Robotów 2018. Zawodowo zajmuje się robotyką mobilną, szczególnie zadaniami mapowania oraz nawigacji, w wolnym czasie chętnie żegluje, gra na gitarze oraz strzela z łuku, a w zimie jeździ na snowboardzie.

Gamifkacja w edukacji
Czy sztuczna inteligencja może zamienić naukę w grę?

Chociaż szkoła przyzwyczaiła nas do określonego sposobu edukacji, to wydaje się, że system ten jest obecnie przestarzały. Już dziś studenci i uczniowie korzystają ze sztucznej inteligencji podczas nauki. Nastały czasy, w których możemy wgrać prezentację z zajęć i notatki z lekcji, ułożyć proste komendy, a zaawansowane modele językowe zadbają o podanie treści w interesujący sposób. Dziś każdy może pobrać aplikacje, w których nauka języka, to szereg małych zadań w postaci quizów i gier, a dzięki SI praktycznie dowolny temat może wyglądać podobnie. Chociaż wydaje się, że będzie to zaledwie etap przejściowy w historii ludzkości, a ostatecznie ludzie nie będą uczyć się wcale, a jeśli już, to dla własnej przyjemności, gdyż wedle większości prognoz kres dominacji ludzkiej inteligencji dobiega końca, ale być może nie jest to prognoza negatywna, bo do tego czasu sztuczna inteligencja zamieni naukę w grę!

Kamil Szefler jest dyplomantem pierwszego stopnia na kierunku nanotechnologia oraz programistą w Centrum Usług Informatycznych Politechniki Gdańskiej. Na studiach zajmuje się komputerowym modelowaniem materiałów, które wykazują się niespotykanymi w naturze właściwościami. Aktywnie wypracowuje rozwiązania, które w przyszłości mają pozwolić na przewidywanie parametrów nowych struktur, między innymi dzięki uczeniu maszynowemu. Pasjonat nowoczesnej edukacji, reprezentant uczelni na największym paneuropejskim konkursie startupowym “StageTwo”, gdzie przedstawiał swoją ideę cyfrowych rozwiązań pozwalających urozmaicić naukę poprzez gamifikację.

ChatGPT rewolucjonizuje AI

ChatGPT stał się w zeszłym roku globalnym fenomenem i furtką do zupełnie nowej jakości rozwiązań AI. Wraz z jego nadejściem nie potrzeba już specjalistycznej wiedzy, aby korzystać z dobrodziejstw technologii. W prelekcji przedstawię sposoby, na jakie ChatGPT może usprawnić sposób w jaki pracujemy, uczymy się oraz automatyzujemy codziennie zadania.

Robert Kostrzewski jest absolwentem kierunków Informatyka na Politechnice Wrocławskiej i Uniwersytecie Gdańskim. Ponadto jest programistą, inżynierem, entuzjastą nowych technologii, zwłaszcza powiązanych z AI. Obecnie pracuje jako Senior Data Scientist w międzynarodowej firmie Godel Technologies.


Kulisy transformacji cyfrowej
Kto kieruje rozwojem technologicznym?

Rozwój technologiczny znów przyśpieszył. Parę lat temu eksperci mówili o zastoju – telefony robią to samo od 10 lat, wirtualna rzeczywistość od Facebook’a okazała się niewypałem. Tymczasem OpenAI ogłosiło swój ChatGPT, wybuchła nowa rewolucja technologiczna, sztuczna inteligencja jest na ustach wszystkich. Jak do tego doszło? Media mówią, że sztuczna inteligencja SIĘ rozwija, ale czy rzeczywiście robi to sama sobie? Czy ktoś wywiera na ten proces jakiś wpływ? Czy ktoś nad tym w ogóle sprawuje kontrolę? Czy rozwój technologiczny przyśpiesza sam z siebie? Studia nad nauką i technologią to nurt badań społecznych, który od kilkudziesięciu lat bada właśnie rozwój nauki i technologii, obnażając mity i dostarczając nam narzędzi, by przyglądać się postępowi na bieżąco. W trakcie prelekcji dowiesz się o tym, jak badać rozwój technologiczny i wspólnie odpowiemy sobie na zadane wyżej pytania (będzie nie tylko o AI!).

Dominik Zieliński jest absolwentem zarządzania i socjologii, aktualnie jest doktorantem w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Interesuje się obszarem Studiów nad Nauką i Technologią (STS), w szczególności kontrowersjami na styku społeczeństwa i innowacji technologicznych oraz społeczną odpowiedzialnością zielonej transformacji. W Sieci Badawczej Łukasiewicz angażuje się w badania nad transformacją energetyczną skupiające się na polskiej gospodarce wodorowej i potencjale firm do dekarbonizacji. W wolnym czasie rozbija się autami w grach wideo, w realu jeździ w miarę bezpiecznie.

VR w edukacji

Na czym polega fenomen VR w edukacji? Poznaj, jak innowacyjna technologia VR rewolucjonizuje metody nauczania i tworzy niezwykłe, interaktywne doświadczenia edukacyjne. Dowiesz się, jak można kreatywnie wykorzystać VR w gabinecie pedagoga, psychologa i w klasie szkolnej zwiększając zaangażowanie uczniów.

Michalina Ignaciuk jest pedagogiem w PPP w Gdańsku. Prowadzi zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów z rozwojowymi zaburzeniami w uczeniu się, w tym z dysleksją czy ADHD, a także warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli. W pracy z uczniami wykorzystuje elementy nowoczesnych technologii – AR i VR. Obecnie jest doktorantką na Uniwersytecie Gdańskim w dyscyplinie pedagogika. Finalistka I edycji ogólnopolskiego konkursu“Nauczyciel Jutr@”.

Czy sztuczna inteligencja (AI) ma realny wpływ na społeczeństwo?
W jakich dziedzinach i aspektach?

Podczas prelekcji posłuchamy o aktualnie dostępnych publicznie narzędziach korzystających z AI. Następnie spróbujemy odpowiedzieć, jak one już dziś wpływają na nasze życie. Ponadto postawimy kilka hipotez na temat tego, co dobrego i złego może przynieść ich dalszy rozwój.

Patryk Jar pracuje w branży IT od kilkunastu lat. Pierwszy kurs “Tworzenia stron www” opublikował w 2003 roku. Przez ostatnie 10 lat pracy w Kainosie miał okazję uczestniczyć w kilku znaczących projektach dla brytyjskiego rządu. Jego doświadczenie obejmuje również 2 lata pracy na Politechnice Gdańskiej oraz współpracę z różnymi firmami IT w Trójmieście. Od ponad 2 lat pełni funkcję lidera technicznego w zespole Innowacji. Jest odpowiedzialny za rozwijanie współpracy z sektorem akademickim i startupami w Polsce. Aktywnie uczestniczy w projektach, które łączą świat biznesu i nauki, zwłaszcza w obszarze ochrony zdrowia, takim jak AI w medycynie i opieka prewencyjna, oraz zrównoważonego rozwoju, korzystając z najnowszych technologii, w tym Green Software i Smart Cities. Ponadto z przyjemnością wspiera inicjatywy edukacyjne, takie jak GenAI dla nauczycieli, Code Camp, Code Club, Virtual Work Experience oraz różne hackathony.

Theme: Overlay by Kaira Obserwuj nas!
Akademia Dobrej Edukacji w Gdańsku
Skip to content